• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 17 تیر 1398
کد مطلب : 64463
+
-

مخازن ذخیره گندم  اردبیل 2 برابر می‌شود

سیلو‌های ذخیره گندم در مشگین‌شهر، اردبیل، خلخال، بیله‌سوار، پارس‌آباد، نیر و نمین احداث می‌شوند

کشاورزی
مخازن ذخیره گندم  اردبیل 2 برابر می‌شود

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت کل کشور را تشکیل می‌دهد، ولی با تولید سالانه 5/ 4 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، تولید ۴ درصد محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید بیش از ۶۰۰ هزار تن گندم، ۷۵۰ هزار تن سیب ‌زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، به صورت سالانه، سهم عمده‌ای در تامین نیاز محصولات غذایی و کشاورزی کشور دارد. گندم با ۲۹۵ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشاورزی استان را به خود اختصاص می‌دهد اما یکی از چالش‌های موجود در استان نبود انبار و سیلوی ذخیره محصولات کشاورزی است.


افزایش تولید گندم در اردبیل

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان از تولید ۵۶۰ هزار تن گندم در استان خبر داد و گفت: ۴۵۰ هزار تن از این محصول استراتژیک و مهم خرید تضمینی خواهد شد.  

«خلیل نیکشاد» افزود: زراعت گندم در حال حاضر در استان به قدری حساس است که نیاز است کشاورزان نهایت دقت را در مراحل کاشت، داشت و برداشت داشته باشند تا بتوانیم در موعد برداشت میزان پیش‌بینی شده را استحصال کنیم و هم در کنار آن محصولی باکیفیت و مرغوب تحویل بازار دهیم. 

وی بیان کرد: با توجه به بارندگی‌های فصل بهار که در سراسر استان شاهد آن بودیم مزارع گندم در مناطق شمالی، جنوبی و مرکزی از وضعیت مطلوب و ایده‌آلی برخوردار است و اکنون شاهدیم که کشاورزان استان در حال برداشت محصولات خود هستند. تلاش می‌کنیم در انبارداری، حمل و سایر موارد نیز مشکلی بروز نکند تا بتوانیم روند خرید تضمینی گندم از کشاورزان را به اتمام برسانیم.


ایجاد اشتغال برای ۸۰۰ نفر در سیلو‌ها 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به فعالیت ۸۶ سیلوی ذخیره غلات، سردخانه و انبار سرد در استان اظهار کرد: تمامی این واحدها پروانه بهره‌برداری و جواز تاسیس دارند که مجموع ظرفیت تولید آنها ۸۶۵ هزار تن در سال است.

نیکشاد با بیان این‌که ۸ فقره پروانه بهره‌برداری سیلوی غلات در استان صادر شده و در دست بهره‌برداری است، عنوان کرد: میزان تولید سالانه این واحد‌ها ۲۲۸ هزار تن در سال و میزان سرمایه‌گذاری در آنها ۳۷۹ هزار و ۷۴۵ میلیون ریال برآورد شده است. به گفته وی میزان اشتغال این تعداد سیلو‌ی ذخیره گندم و غلات ۵۷ نفر است.

این مسئول از فعالیت ۲۵ باب سردخانه و انبار سرد در استان خبر داد و گفت: ظرفیت تولید سالانه این واحد‌ها ۸۸ هزار تن در سال و میزان اشتغال آنها نیز ۱۸۰ نفر به ثبت رسیده است.

نیکشاد عنوان کرد: صدور ۲۶ جواز تاسیس سردخانه نیز در دستور کار جهاد کشاورزی است که با توافق و تاسیس این پروژه‌ها ۱۱۶ هزار و ۹۵۰ تن در سال بر ظرفیت تولید سردخانه‌های استان افزوده خواهد شد. میزان اشتغال اولیه برآورد شده در سردخانه‌ها و انبارهای سرد مواد غذایی در استان نیز ۲۸۸ نفر است که انتظار می‌رود با تاسیس ۱۹ باب انبار سرد تعداد ۱۱۵ نفر بر ظرفیت اشتغال موجود استان اضافه شود.


۸ سیلوی با ظرفیت ۳۹۰ هزار تن تاسیس می‌شود

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل گفت: با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان، تاسیس و راه‌اندازی ۸ سیلوی جدید در مناطق مختلف استان در دستور کار است که مبنای تاسیس این واحد‌ها افزایش حداکثری ظرفیت ذخیره گندم عنوان شده است.

«علی نوبخت» با اشاره به این‌که مشکل کمبود سیلوی ذخیره گندم در اردبیل با تاسیس و راه‌اندازی صد درصدی این تعداد سیلوی ذخیره غلات حل خواهد شد، عنوان کرد: تولید گندم در استان طی سال‌های گذشته سیر صعودی به خود گرفته و این موضوع نیاز به ایجاد سیلو‌های جدید را دوچندان می‌کند.

وی با تاکید بر این‌که سیلو‌های استان اردبیل ظرفیت نگهداری بیش از ۳۰۰ هزار تن گندم را دارند، بیان کرد: با حمایت دستگاه‌های مربوطه هم‌اکنون تعداد این سیلو‌ها با توجه به افزایش ظرفیت تولید گندم در استان در حال افزایش است. 

شرکت غله استان اردبیل مجهز به دستگا‌های مورد نیاز و آماده خرید گندم کشاورزان است تا بتوانیم در این زمینه امسال موفق عمل کنیم. با توجه به آغاز برداشت و خرید گندم از کشاورزان استان نظارت همه‌جانبه‌ای بر نحوه خرید و فروش گندم انجام شده و این اقدامات تداوم می‌یابد.


جبران کمبود سیلوی ذخیره گندم در اردبیل

مدیرکل شرکت غله و خدمات استان اردبیل عنوان کرد: با در دستور کار قرار دادن افزایش ظرفیت ذخیره گندم در اردبیل هم‌اکنون در مناطق مشگین‌شهر، اردبیل، خلخال، بیله‌سوار، پارس‌آباد و شهرستان‌های نیر و نمین پروژه‌هایی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در دست اجراست. 

نوبخت تاکید کرد: حداکثر میزان اشتغال اولیه در این سیلو‌ها ۹۶ نفر و میزان سرمایه ثابت هم حدود ۶۸۹ هزار میلیون ریال برآورد شده است. بیشتر این پروژه‌ها در مراحل خرید لوازم، تجهیزات، ماشین‌آلات و همچنین عملیات باقی‌مانده سقف‌ریزی ساختمان، تسطیح زمین یا خاکبرداری هستند.

***

از دیدگاه بهداشتی و کیفی، انبار و سردخانه‌ها به عنوان یکی از مراکز حفظ و نگهداری اقلام بهداشتی و مواد غذایی، اهمیت بسیار بالایی برای محصول نهایی دارد، حال آن‌که در استانی که یکی از تولیدات استراتژیک کشاورزی آن گندم است و اصولا به تولیدات کشاورزی‌اش شناخته می‌شود، کمبود سیلو‌ی ذخیره محصولات، انبار‌های سرد نگهداری مواد غذایی و سردخانه‌های محصولات کشاورزی به هیچ عنوان قابل قبول نیست. 

طبق گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی در آینده‌ای نزدیک در سطح اردبیل شاهد صدور جواز تاسیس و راه‌اندازی و بهره‌برداری از چند سردخانه‌ و سیلوی ذخیره غلات خواهیم بود که امیدواریم این مهم هر چه سریع‌تر اتفاق بیافتد.

این خبر را به اشتراک بگذارید